All images are protected by copyright. Please do not use them without permission. Design: susi-art; Susanna Redeker© 2010-2016

vrijdag 27 augustus 2010

This week I saw...

...this time you may guess!

I will give a little hint:
In diverse oude kruidenboeken en apothekersboeken wordt ..... om zijn wondhelende
eigenschappen geroemd. Ook in de eerste uitgave van de London Pharmacopoeia (1618)
werd de bereiding van ...... beschreven. Het was in die tijd het standaardmiddel voor de
behandeling van wonden en kneuzingen. Diepe, scherpe wonden, oppervlakkige 
schaafwonden, eerstegraads brandwonden, (been)zweren en zenuwpijnen kunnen
met ...... effectief worden behandeld. In de tijd van de kruistochten schijnt men 
dankbaar gebruik te hebben gemaakt van het .......
Op het slagveld werden diepe snijwonden behandeld met een waterig extract. 
Naast een wondhelend effect werd ook een antibacterieel effect waargenomen. 
Kruisvaarders zouden zich zelfs beschermd hebben tegen het zwaard van de
tegenstanders door de zonnevlecht in te wrijven methet kruid. Straffe verhalen, 
dat wel, maar misschien konden zijzich beter concentreren, of hadden ze
minder stress tijdens het gevecht. Want stress zal er daar wel geweest zijn!
......lijkt wel degelijk een bijzondere relatie te hebben met zon en licht.
Het wordt op de langste dag geplukt, het is een van de weinige olie-extracten
die men taditioneel in de zon laat trekken, het maakt  mens en dier gevoeliger
voor licht (positief sensibiliserend). 
This summeredition of 'This week I saw' was organized by Daan & RoosTake a look at:  PienPurperpolIngthingsDutch Apple, DalkruidjesTwee meisjes in de stad,Grietje KarwietjeKrosi en SaniMejuffrouw MieBewust GenietenJolanda


14 opmerkingen:

  1. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar de layout ging helemaal niet zoals ik dat wou! Ik kreeg wat anders te zien dan het uiteindelijke resultaat, al doet het internte vreemd sinds ik die "wireless internet" heb...
    Nou ja, fijne dag! Ik ga naar een solliciatiegesprek toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was dat niet Sint Janskruid of Gulden Roede? Zoiets staat me (als hisoricus :-)) bij. Wat heb je de 'kop' van je blog (of hoe heet dat) mooi gemaakt! Hoe ging het gesprek?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een bijzondere foto/ schildering/verhaal ..deze week, heb niet zo'n idee..ben benieuwd..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat moet Sint-Jansolie zijn (Google has all the answers ;)! Mooie banner, mede mogelijk gemaakt door Flow :). Hoop dat de solicitatie goed ging!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je je beeld nog even aanmeldt bij Daan word je ook gelinkt! (tipje)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dacht ook aan sint jan's kruid...
    Prachtige kleuren zo, zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dit is home-made St Janskruid!
    Elke keer dat ik een fietstocht maakte samen met mijn vader, mocht ik van het landschap genieten terwijl hij druk bezig was de bloemetjes te verzamelen van de St. Jan. Daarna in een pot met olijfolie gedaan en wanneer de ZON erop schijnt....! Dan krijg je een mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder!!

    Ik zet jer er weer bij.

    (is handig inderdaad als je even langswipt en een reactie achterlaat dan kan ik iedereen verzamelen en linken, die die week mee doen.
    Zo kunnen bloggers ook af en toe mee doen en iedereen kan alle DWZI's bezoeken)

    Leuk dat je weer mee deed!

    Fijn weekend, Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Anna, ja de banner werd inderdaad mede mogelijk gemaakt door Flow! ik heb die 1 keer gekocht en ik dacht....freubelen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Daan, dank je wel! ik vind het inspirerend om mee te doen, houdt mij van de straat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geen idee wat het is, maar het is een bijzondere foto! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat een mooie foto!! Me like! Leuk dat je ons allemaal onderaan hebt gezet!
    Dank voor je reactie op mijn blog! Ik ga de rest vab je blog eens bekijken.....wie weet belant je wel bij mijn ispiratie-lijst ;-)!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat je bij mijn 'this-week-I-saw' hebt gereageerd. Om je vraag te beantwoorden, ik geef geen les, maar werk op een onderwijskantoor. Doordat één van onze scholen is gesloten per 1 augustus moet ik toch eea voor de leerlingen regelen. Waaronder een leerling die niet geschikt is voor 'gewoon' onderwijs en waar Vavo voor werd aangeraden, maar niet geregeld. Zij stond dus naast mijn bureau en ik zocht voor haar zo'n formulier. Hoop dat nu alles goed gaat en ze donderdag as aangenomen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

thanks for passing by and leave me a note!

Thanks for visiting me and leaving a comment!

Thanks for visiting me and leaving a comment!