All images are protected by copyright. Please do not use them without permission. Design: susi-art; Susanna Redeker© 2010-2016

zaterdag 12 maart 2011

Bibliotheek Zutphen weg?????


Het moet niet gekker worden!! Gemeente Zutphen wil één van de mooiste bibliotheken van Nederland sluiten

Verbijstering over verhuisplan bieb
ZUTPHEN/WARNSVELD - Het collegevoorstel om de openbare bibliotheek in de Broederenkerk in Zutphen te sluiten en alleen de bieb in Warnsveld open te houden, is ingeslagen als een bom. ,,Ik ben verbijsterd”, zegt Gerard Huis in ‘t Veld, directeur van de Graafschapbibliotheken. “Echt onvoorstelbaar”, valt Hilde Noordhof, clustermanager van de bibliotheken Zutphen/Warnsveld hem bij.
Met de woorden: “Dit is nog maar een voorstel en geen besluit”, houdt de directeur de moed erin. “Ik hoop echt dat de wethouder mij dinsdag kan uitleggen waarom hiervoor gekozen is. Ik snap er helemaal niets van.” Dat er bezuinigd moet worden, weet ook Huis in ‘t Veld. “Wij hebben in overleg met de gemeente al heel wat scenario’s voorgesteld. Maar het plan dat er nu ligt, is nooit voorbij gekomen.”
Alom in den lande zijn gemeentebesturen nu in de weer om forse bezuinigingen te realiseren. Je zou de oorzaak bijna vergeten, de vele miljarden die in de bankensector werden gestopt om de ‘economie’ te behoeden voor de ondergang.
Gevoed door de creatieve boekhouders van de ambtelijke diensten worden nu door gemeentebesturen, met bedragen van vaak maar enkele duizenden euro’s, tal van lokale culturele organisaties klem gezet of via forsere bezuinigingen rechtstreeks de nek omgedraaid.
De openbare bibliotheken komen in veel gemeenten voor in de bezuinigingsplannen (hype?). In de meeste gevallen gaat het nog om het sluiten van kleinere dependances in wijken. Maar elders, zoals in Vlissingen wordt domweg de hoofdvestiging gesloten.
In wollige taal worden de plannen gebracht als verbeteringen die erg goed zijn voor de mensen.
(…) Door het verder doorvoeren van dit maatwerk kan de hoofdvestiging Bibliotheek ’t Spui en het filiaal in Souburg gesloten worden. Zo voldoet de bibliotheek aan de bezuinigingsopdracht van het gemeentebestuur van € 500.000
De nieuwe bibliotheek: midden in de samenleving
Door de inrichting van buurtbibliotheken, een boekbezorgdienst met persoonlijke advisering en een geavanceerde website, verwacht de bibliotheek een nieuwe doelgroep te bereiken, maar ook de bestaande klantenkring nog steeds goed van dienst te kunnen zijn. De aanpassingen zorgen ervoor dat de bibliotheek zowel digitaal als fysiek duidelijker aanwezig is op de plekken waar de doelgroepen zich bevinden
(bron)
En nu dus Zutphen. Een bibliotheek in een bijzondere lokatie, de Broederenkerk. Een 14e eeuws kloosterkerk waarin de Dominicanen gehuisvest waren. In 1981 werd, na jarenlange leegstand, de bibliotheek in het kerkgebouw gevestigd.
zutphen-1.jpg
In 2008 vierde de bibliotheek haar honderdjarig bestaan. De Zutphense Stadsdichter Hanz Mirck schreef bij die gelegenheid een lofdicht op honderd jaar bibliotheek Zutphen
Een huis van het woord
100 jaar bibliotheek Zutphen
Het is niet de plaats: mijn jongensdromen
vlogen uit van waar nu gehandeld wordt
in spiritualiën, voor een vermogen
En is in deze kerk het spirituele vervlogen?
Het zijn niet de boeken, niet de lezers,
broeders, sinds die vrijdag de dertiende
want wat ze lazen is vergeten,
hun sporen werden uitgewist
Is het hoe boeken uitvliegen, zoeken?
En weer op het nest terug, hun vleugels
vouwen rug aan rug?
Is het wat ze van hun lezers weten?
Hier is het stil, hoor je de verbeelding,
deelt men het geloof in boeken
Hanz Mirck oktober 08
Forum Kunst en Kultuur
Ik heb mijn handtekening al gezet........ 

6 opmerkingen:

  1. Hi allen, it is eigenlijk mijn kunstblog met mijn freubels en al....maar ik was zo verbijsterd, dus wie weet, wonen er mensen in Zutphen en hebben een blog en lezen dit en gaan op hun fiets naar de kerk voor hun handtekening te plaatsen!!

    For outside Holland, Zutphen has a really nice Library and they want to CLOSE it, I'm against it.
    This is my art blog, but I did wanted to share this too.....

    Love
    Susanna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Mari, the library is in a particular location, the Broederenkerk. A 14th century monastery which the Dominicans were housed. In 1981, after years of vacancy, the library in the church building.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat krijg ik toch een sik van al dit soort dingen. En dan? Opnieuw leegstand in de kerk? Is dat dan beter? Juist op een kunstblog horen deze zorgen thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juist dit soort zaken hoort op een blog thuis! Het is van het zotte dat zoiets toegankelijks in zo'n mooi gebouw gaat verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat erg! In deze bieb is mijn liefde voor boeken begonnen. Ik ben al jong uit Zutphen vertrokken, maar ik herinner me alles de paaltjes met kettinkjes voor de bieb, de eindeloze rij boeken, het chocolade-automaat..ik moet ook maar even mijn handtekening zetten!

    BeantwoordenVerwijderen

thanks for passing by and leave me a note!

Thanks for visiting me and leaving a comment!

Thanks for visiting me and leaving a comment!